Rumänien Dag 4 - 3 september

3 september Krakow – Hernadvecse 350 km

Inte helt enligt planerna.

Termometern visade 22 grader när vi startade i Krakow. Solen sken och himlen var nästintill klarblå. Morgontrafiken var ganska lugn och vi var snabbt ute ur Krakow. Landskapet var platt med lite böljande kullar här och där. Efter en timmes färd började bergen tona upp sig långt bort i horisonten. Det var tyvärr ett soldis som täckte bergen men man kunde skymta topparna någonstans långt, långt borta. Det var fina vägar och trafiken var lugnoch ingen verkade ha bråttom.

falt paus

Fortsätt läsa

Rumänien Dag 3 - 2 september

2 september Nowy Dwor Mazowiecki – Krakow 350 km

Varm dag i platt landskap.

Morgonen startade med ett besök på Koszary Obronne, en två kilometer lång försvarsanläggning precis i utkanten på staden. Koszary Obronne byggdes åren 1832-1844 och hade väl sett sina bästa dagar. Påminde lite om Prora vi besökte när vi åkte Östersjön Runt. Vi körde omkring i området en stund och passade på att titta in i försvarsanläggningen och så tog vi lite kort.

koszaryobronne2

Fortsätt läsa

Rumänien Dag 2 - 1 september

1 september Gdynia – Nowy Dwor Mazowiecki 360 km

Omväxling förnöjer.

Det blev en tidig morgon med frukost redan klockan sex då vi var tvungna att lämna hytten redan halv sju. Utanför hyttfönstret sken solen och himlen var klarblå. Vi var snabbt av båten och styrde kosan mot Gdansk och österut mot Bialystok. Temperaturen låg runt 17 grader och det var riktigt behagligt. Trafiken i Gdynia och Gdansk var lugn så här tidigt på lördagsmorgonen och vi färdades i sakta mak längs med gatorna. Till en början var det lite större vägar men ju mer österut vi kom blev vägarna allt mindre och i sämre skick men fullt körbara. Vägen slingrade sig fram i landskapet och det var riktigt härligt. Den ena lilla byn efter den andra avverkades och det var alléer efter alléer. Plötsligt skrek Jochen till i hjälmen då hans visir hade lossnat från hjälmen. Han hade tappat en skruv uppe på hjälmen och två fästanordningar på var sin sidan om visiret. Vi vände tillbaks och letade utefter vägen och lyckades faktiskt hitta alla tre fästelementen men naturligtvis var en skruv och ett fästelement redan överkörda. Skruven kunde vi nog lätt ersätta. Värre var det med fästelementet på sidan av hjälmen. Vi var nu i närheten av Kolnik och började leta efter en verkstad och på tredje försöket kom vi till en kille som renoverade gamla militärfordon.

Fortsätt läsa

Rumänien Dag 1 - 31 augusti

31 Augusti Linköping – Karlskrona 360 km

Regn, kyla och blöta.

Klockan halv tio stod vi klara för start. Regnet öste ner och temperaturen visade på tretton grader. Avresekommittén bestod av Gaston, Kerstin och Carro. Vädret påminde alldeles för mycket om hemresan från Marocko för två år sedan. Då avslutade vi resan i regn och rusk och nu startar vi i regn och rusk. Färden gick i sakta mak längs med 34:an förbi Kisa, Vimmerby och med kurs mot Högsby. Överallt var det mörka moln och tunga skyar. Regnet strilade ner och vi fick verkligen testa utrustningen. Goretexmembranen i handskarna funkade men handskarna vägde väl säkert två kilo styck efter några mil. Jochen hade ett litet läckage i Klimstället eller inträngning av vatten som han kallade det men det löstes med en buff runt de ädlare delarna. Enda kaffe- och bullstoppet blev vid Försjön, strax innan Högsby. Det var en mysig stund med regn och blåst men vi hade i alla fall ett regnskydd.

Fortsätt läsa

© 2022 Hojjen.se