Rumänien Dag 15 - 14 september

14 september Campulung – Bran 150 km

Efter ankomst igår upptäckte Erik att hans oljefilter hade gått sönder. En sten hade punkterat filtret och olja hade runnit ut på hasplåten under motorn. På morgon kom därför byns mekaniker till oss och tittade på oljefiltret och tog loss det. Han tittade på det, gick över till grannhuset och återkom två minuter senare med två oljefilter tillhörande Dacia och dem passade. Det visade sig att grannen skulle göra service på två Dacia-bilar men att det inte blivit av och därför hade han två oljefilter hemma. Hur stor är sannolikheten att grannen har två oljefilter hemma som dessutom passar? Snacka om tur. Erik var väldigt glad i alla fall för det betydde att han kunde följa med på dagens tur. Solen sken från en klarblå himmel och termometern visade 15 grader och vi åt en god frukost på verandan. Solen värmde gott där vi satt och maten smakade riktigt gott. Strax efter nio lämnade vi pensionatet och körde en kort sväng på asfalt innan vi svängde in på en mindre grusväg. Vi körde längs en dalgång på väldigt fin grusväg. Den bestod mest av sand och grus med några enstaka mindre stenar. Snart kom vi fram till en vägbom. Efter lite pyssel lyckades vi få upp bommen och kunde passera. Ju högre upp vi klättrade på berget desto större blev stenarna på vägen och sanden försvann. På sina ställen var det större hål som man fick kryssa förbi. På 1700 meters höjd stannade vi till för en första paus.

fika1

Fortsätt läsa

Rumänien Dag 14 - 13 september

13 september Novaci – Campulung 210 km

Klockan åtta var vi ombytta och klara för avfärd till dagens frukost. Vi tog motorcyklarna en dryg kilometer till ett annat pensionat och avnjöt en god frukost där. Strax före nio lämnade vi Novaci och färdades ett par kilometer på asfaltsvägar. Ganska snart tornade bergen upp sig och man kunde se en större spricka i bergen och det var naturligtvis dit vi skulle. Här startade en 46 kilometer lång resa som skulle ta drygt fyra timmar. Det startade med en vacker ravin med härliga grusvägar. Vägen bestod av mindre stenar och sand och var en perfekt start på dagen för de lite stela kropparna. Efter cirka 20 minuter kom vi upp på en platå och här tog vi en kort paus.

plata1

Fortsätt läsa

Rumänien Dag 13 - 12 september

12 september Cartisoara - Novaci 190 km

Idag skulle vi vara ombytta för mc-åkning vid frukosten klockan åtta då det var planerat för start halv nio. Utanför sken solen som vanligt och tempen visade 18 grader och himlen var klarblå med lätta skyar över bergen. Första sträckan bestod av asfaltsåkning på en större väg med livlig trafik. Vi delades in i två grupper, en lite snabbare grupp för oss som kunde åka snabbt och en lugnare grupp för de som ville ta det lite lugnare. Vägarna var kurviga med många dolda kurvor. Tanken var att vi skulle åka på lite och sen ta det lite lugnare på grusvägarna. Tyvärr grusades det ganska snabbt då Peter fick punktering på framhjulet.

punka

Fortsätt läsa

Rumänien Dag 12 - 11 september

11 september Campulong – Någonstans i Rumänien 180 km

Klockan 8.30 var det frukost på verandan utomhus. Solen sken och det var friskt i luften och 13 lite kyliga grader. Uppdukat på bordet stod lokalproducerad mat. Det var ägg, skinka, korv, bröd mm och det serverades med hemmagjort te och allt smakade underbart. Det var en riktigt bra start på dagen. En timme senare var vi alla klara för avfärd. Vi började med en enklare grusåkning och man kände sig lite stel i kroppen efter gårdagens strapats men ganska snart var man varm i kläderna.

sheep

Vi fick stanna ibland för får men annars var det otroligt lite trafik på vägarna. Vi färdades genom en vacker dalgång utmed en bäck och passerade mindre vattenfall på väg upp mot 1150 meters höjd.

Fortsätt läsa

Rumänien Dag 11 - 10 september

10 september Brasov – Campulong 270 km

Vilken otroligt fin dag vi haft idag.

Dagen började med att vi lämnade Brasov halv nio. Vi färdades genom staden och det var bilar och människor överallt. Många var finklädda och gick omkring med blommor och vi undrade varför. Vår lokale guide nämnda något om att skolorna började idag och det var visst något speciellt. Vi färdades längs kurviga upp över bergen och hade snart hela staden under oss. Vi färdades i cirka 20 kilometer innan de första riktigt härliga grusvägarna dök upp. Vägen bestod av större stenar och det var blandad körning. Vissa partier var lättare och andra lite mer krävande. Solen sken och temperaturen var 18 grader. Vi klättrade sakta upp till 1100 meter höjd och passerade flera byar. Vi hänfördes av utsikten och omgivningarna och stannade ofta och njöt av utsikten. Snart blev det en grusig utförslöpa och sen en svårare passage på skrå. Nu blev det lite för svårt för vissa.

vurpa

Fortsätt läsa

Rumänien Dag 10 - 9 september

9 september Bukarest – Brasov 250 km

Solen sken som vanligt och temperaturen visade 22 grader när vi samlades vid motorcyklarna kvart i nio. Avfärd var planerad till klockan nio men Peter vår guide hade problem med sin motorcykel. Chris hade en kort säkerhetsgenomgång, visade dagens färdrutt samt pratade om körställning medan Peter mekade med sin motorcykel. Kvart i tio var vi så äntligen på rull. Tempen var nu 25 grader och vi åktes sakta på led genom Bukarest. Snart var vi ute ur Bukarest och färdades på mindre vägar och grusvägar. Det var ett platt landskap vi åkte igenom men vägarna var kurviga och ganska roliga att åka på. Efter en timmes färd stannade vi för en kaffe. Efter två timmars åkning kunde man äntligen se lite berg på håll. Klockan ett stannade vi för lunch på en taverna och det blev ett långt stopp. De sista fick in maten efter en och en halv timme. Vi som tog soppa fick in maten nästan direkt. Längs med vägarna vi färdades mötte vi massor av häst och vagn-ekipage så till slut tappade vi räkningen på dem.

grusväg1

Fortsätt läsa

Rumänien Dag 9 - 8 september

8 september Bukarest

Det blev en lugn dag i Bukarest och inget motorcykelåkande. Klockan tio tog vi en taxi in till centrum av Bukarest och det blev en lugn och behaglig taxiresa. Första stoppet blev vid Ceausescu’s enorma palats.

palats1

Fortsätt läsa

Rumänien Dag 8 - 7 september

7 september Capatenini – Bukarest 178 km

Solen sken vackert på bergssluttningen utanför hotellet och lyste upp slottet på toppen. Temperaturen var 16 grader och det var lite kyligt i luften när vi startade halv tio. Nästan direkt kom vi in i ett samhälle och det varade i en timme. Det var som en enormt lång gata med hus på båda sidor i oändligheten. Det fanns en massa att titta på men till slut tröttnade man på att åka fram i en hastighet av cirka 40 km/h. På en timmes åkning var det vid två tillfällen vi kunde gasa upp i 90 km/h men den åkningen varade i kanske 10 sekunder innan vi var tvungna att återigen åka i 40 km/h. Temperaturen steg till 23 grader och solen gassade starkt från en klarblå himmel. Med nio mil kvar till Bukarest åkte vi ut på motorvägen, dels för att köra lite snabbare och dels för att kyla med oss lite i fartvinden. Ju närmare Bukarest vi kom desto varmare blev det. Snart visade termometern 30 grader. Med två mil kvar tröttnade vi på motorvägen och svängde in på en mindre väg. Med 12 km kvar till Bukarest blev det mer trafik och till slut långa köer. Vi kunde åka mellan raderna av bilar men det gick väldigt långsamt fram. Solen sken ilsket och det var varmt i Klim-ställen.

Fortsätt läsa

Rumänien Dag 7 - 6 september

6 september Sibiu – Capateneni 136 km

Ut ur molnen in i tunnel = Sol.

Idag startade vi lite senare än vanligt, runt halv tio. Det var mulet, 18 grader och mörka moln tyngde skyarna men inget regn i sikte. Redan efter tjugo minuters färd började stigningen uppför längs kurviga 50-vägar. Det var som en liten kulle vi körde över och sen kom vi in på en platå med berg runt omkring. Nu blev det en transportsträcka på 20 km längs raka vägar innan vi svängde höger mot bergen. Bara en bråkdel av bergen syntes för det var väldigt låga moln.

fotavberg

Fortsätt läsa

Rumänien Dag 6 - 5 september

5 september Oradea – Sibiu 310 km

Zip down – Zip up.

Tio minuter i nio startade vi motorcyklarna och satte fart mot Sibiu 31 mil bort. Temperaturen var 18 grader och det var mulet med mörka moln insprängda i de grå skyarna. Väderprognosen för dagen var inte särskilt god. Det lovades mest regn med en temperatur som skulle variera mellan 18 och 25 grader. Vi lämnade Oradea bakom oss och nästan omgående såg vi lite högre kullar en bit bort. Vi åkte igenom den ena lilla byn efter den andra i maklig fart. Inne i byarna höll vi 50 km/h och mellan byarna 70 km/h. Husen i byarna var i lite olika skick. Det var fina hus och sen kom det lite sämre hus och sen var det fina hus igen och så höll det på. Landskapet var relativt platt men vägarna slingrade sig fram och det var inte många raksträckor. Vid tio tog vi en första paus och då kunde vi ana högre berg en bit bort.

bergihorisont

Fortsätt läsa

Rumänien Dag 5 - 4 september

4 september Hernadvecse – Oradea 250 km

Tur med vädret.

Efter frukosten blev det en promenad på hotellområdet. Det var som en stor park ovanför hotellet och längre bort djurstallar med en massa djur. Det fanns hästar, getter, kalkoner och höns där. Vädret var lite mer mulet idag men temperaturen höll sig kring 18 grader. Prognosen för dagen var tyvärr en massa regn. Nästan prick nio var vi startklara. Vi färdades på en plan yta men vi såg berg till vänster om oss och några mindre höjder till höger. Nästan direkt tornade ett slott upp sig till vänster en bit bort.

jockeslott

Fortsätt läsa

© 2022 Hojjen.se