Dag 11: Nyladdade

Nyladdade hojjar och grabbar.

23-nytt-batteri

Tog en sovmorgon och gick upp vid halv nio. Detta för att vi igår kväll gick bort till ”Jims cykel och sol” och kollade öppettiderna och de öppnade inte förrän 10.00.

23-jimscykelsol

Kl 10 var vi där och fick hjälp av självaste Jim och efter lite letande så hittade han ett batteri med samma kapacitet dock polvänt och med lite andra mått. Bland annat var batteriet högre än originalet. Vi fick anpassa cykeln efter batteriet och karvade bort lite plast och till slut fick vi ner batteriet i lådan under sadeln efter ca en timmes jobb.

23-batteri

Nu var vi nyladdade och redo för nya äventyr och siktet ställdes in på norska Alta. Regnvädret från igår var som bortblåst och solen sken åter på oss men det var betydligt svalare än vad vi vant oss vid. Då batteriet krävde lite längre sträcka för att laddas ordentligt så tog vi ett riktigt tufft pass och stannade inte förrän vi passerade polcirkeln.

23-jochen-polcirkeln

Här stannade vi bara för att fylla upp hojjarna med lite soppa och fortsatte sedan turen. Vägarna var väldigt fina och hastigheten vi höll var runt 90 km/h. Omgivningen blev bara vackrare och vackrare och man såg också att vi körde allt mer norrut då träden började krympa alltmer i storlek. Nu blev vi även tvungna att hålla ögonen öppna för faror som lurade i dikeskanten. Vart vi än åkte så såg vi dessa hornprydda varelser.

23-jocke-ren

Ju längre norrut vi kom så sjönk också temperaturen och vi började bli lite nedkylda. Att det dessutom blåste 10-15 sekundmeter gjorde ju inte saken bättre. Det blåste så hårt på vissa sträckor att man var tvungen att köra i nästan 45 graders lutning för att hålla sig på vägen. Efter 24 mil kör vi förbi en liten mack med servering mitt ute i skogen och vi stannade för tankning och en väldigt god kopp kaffe. Vi kände att värmen och energin  återvända i kroppen och vi satte sedan fart mot norska gränsen.  Nu börjar det bli riktigt kallt och på håll kunde man också ana regn. Nu åker vi allt mer uppe på fjällen och träden har näst intill försvunnit. Det är ganska platt fortfarande men längre fram ser man lite berg. Efter några mil i Norge så stannar vi till på en liten camping och tar dagens andra kopp kaffe. Här får vi också veta att det är 10 värmegrader och att om man fryser så tar man på sig mer kläder. Vi lyssande på hennes råd och satte på oss regnkläderna dels för att regnet började närma sig men också för att få ett extra vindskyddslager. Nu känns allt rikigt bra och vi stormar mot Alta. Strax innan Alta stannar vi till utefter vägen för att ta ett fint kort men då stannar min hoj igen.

23-rastplats-startar-inte

Batteriet är åter tomt. Hmm, det är visst något annat som inte är som det skall med hojjen. Det konstiga är att batteriet laddades i början på färden men nu har det alltså laddats ur. Troligtvis är det väl problem med generatorn eller med laddningsregulatorn. Jaja, det får vi fixa nästa gång vi är i Sverige. Tack och lov för startmotorn Jochen men inte heller den verkar vara i toppform. Det stånkas och stönas av ansträngning varje gång hojjen har rullstartas. Nu börjar det regna ordentligt igen. Väderlekstjänsten yr.no har fel igen. De lovade att det inte skulle regna här. Väl inne i Alta tankar vi upp hojjarna för att kunna ta oss till Nordkapp, ca 22 mil bort. Det börjar också bli dags att tänka på nattplats och vi stannar till vid några ställen för att höra vad en hytte skulle kosta. Det är alldeles för dyrt tycker vi så vi beslutar att slå läger någonstans utefter vägen. Det blåser och regnar ordentligt så vi vill hitta en skyddad plats någonstans men den platsen verkar inte finnas. Vi åker mil efter mil men ingen plats hittas. Nu börjar hunger och kyla ta ut sin rätt och till slut så stannar vi bara på en grusplätt alldeles innan en 3 km lång tunnel. I piskande regn och blåst slår vi upp de två tälten. Ett tält för våra saker och ett tält där vi tänker oss att sova i båda två, just för att hålla värmen i tältet. Om någon sett hur vi slog upp tälten så måste de ha undrat vad vi gjorde. Vi flyttade tälten fram och tillbaka och försökte dessutom spänna upp en tarp över alltsammans men till slut så fick vi upp allt. Nu ligger vi i tältet och hoppas att regnet drar förbi och att morgondagen blir så fin som yr.no lovat. Kvällsmaten bestod av tre energibarer, lite chilinötter och några bragokex samt lite vatten. Mums och bra mat efter 52 mil i sadeln men vi ligger iallafall före tidsschemat til Jochens stora glädje.