Vietnam Dag 16 – 23 November 2022

Hanoi – Ha Long

07.30 lämnade vi hotellet i Hanoi med minibuss med destination Ha Long. Det var morgonrusning och det tog ett tag att ta sig ut ur Hanoi.

IMG 2913

Nu väntade två timmars färd, en kortare färjetur och sedan ytterligare en 45 minuters färd innan vi kom fram till hamnen där båten låg. Klockan tolv blev vi hämtade med en mindre båt och steg sedan ombord på båten.

IMG 2916

IMG 2919

IMG 2920

Rummet vi fick var riktigt fint med sköna sängar och ett stort fönster ut. Vi lade oss ner på sängarna en stund och bara njöt av utsikten genom fönstret. Båten var ganska stor med plats för cirka 25 passagerare och just denna dag var båten fullbelagd. När alla passagerare var ombord så lättade vi ankar och började tuffa på i låg hastighet. Det var vackra vyer som passerade förbi.

IMG 2921

IMG 2927

IMG 2938

Snart var det dags för lunch och vi bjöds på räksoppa till förrätt och friterad kyckling, bacon(pork belly) och grönsaker till huvudrätt. Vi satt en bra stund och åt och pratade om allt möjligt. Efter lunchen gick vi upp på översta däcket och lade oss på solstolar och slappade en stund. Runt tretiden var det dags för utflykt till en by på ön. Vi blev inkörda till stranden med den lilla båten och där väntade en golfbil på oss. Ta, guiden hade beställt en sådan bil till oss men alla andra valde att istället cykla till byn. Och det var varmt så golfbil var ett bra beslut.

IMG 2932

Själva byn var inget speciellt men däremot fiskarna där. Vi stoppade ner fötterna i en damm och strax kom det fram en massa småfisk som började nafsa på våra fötter – det var alltså fisk peeling som var grejen med byn. Snart var vi tillbaka på den stora båten och satte oss då på översta däcket och snackade och drack lite öl. Klockan fem var det dags för snacks och happy hour –så det blev några pina colada.. Här satt vi och mös fram till middagen. Middagen var väldigt god och bestod av bläckfisk, ostron, marinerad kyckling, grillat fläskkött, räkor, kokosris och grönsaker. Efter middagen blev det karaoke för de som ville och det sjöngs både bra och dåligt och länge. Vid niotiden på kvällen var det sen bläckfiskfiske men tyvärr blev det inte någon fångst.