Vietnam Dag 14 – 21 November 2022

Bao Lac – Babe 110 km

Solen sken genom molnen och forsen brusade utanför när vi vaknade.

IMG 2761

Frukosten avnjöts på stan hemma hos en familj och det bjöds på soppa, korv och knyten. Vi kom iväg kvart i tio och körde bara rakt över gatan in på en stig som ledde upp på berget. Det tog inte lång tid innan vi fick se fina vyer.

IMG 2766

Dock fick Odd Mange lite problem med sin motorcykel. Den svarade inte riktigt på gaspådrag så mekanikern E fick börja jobba direkt. Uppe på toppen körde vi in i dimma igen, precis som tidigare dagar. Efter en fyrtiofem minuters färd svängde vi ut på asfalt en kort stund innan vi återigen tar oss upp för ett berg. Denna gång på betongstig. Det är skarpa kurvor vilken Vidar fick erfara. Han körde nästan rakt fram i en kurva. Väl uppe var utsikten fantastisk.

IMG 2780

Det var berg, berg, berg överallt så långt man kunde se. Snart var vi på väg nedför igen längs en smal stig. Stigen var lerig och hal och på vissa ställen såphal. Den röda leran är helt omöjlig att köra på och det fick Geir och Anders erfara. De brukade hoppa med motorcyklarna på de rasmassar som ligger på vägen och denna gången var det en hög röd lera som låg på vägen.

geir anders lera

geir lera

IMG 2787

De försökte hoppa men fastnade rejält i leran. Lerstigen övergick snart i en stenväg och nu kunde vi köra på lite. Stenarna var ganska stora men med lite fart studsade man fram på dem. Ibland blev utsikten fantastisk så man fick stanna till och njuta av den.

IMG 2807

IMG 2808

Tyvärr blev det en längre paus mitt i backen då mekanikern E fick punktering. Klockan var nu tolv och solen sken och det var riktigt varmt. Men snart var vi på väg igen och fick lite svalka. De sista 25 km in till staden Boc Bo gick längs fina asfaltsvägar. De var kurviga och inbjöd till snabbare körning, dock fick man passa sig för rasmassor. De var flera ställen där det låg rasmassor på den sidan av vägen som vi färdades på. I Boc Bo stannade vi till för vietnamesisk lunch och åt vårrullar, fisk, biff, ris och soppa. Efter lunch körde vi en kortare sträcka på kurviga asfaltsvägar innan vi kom fram till dagens höjdpunkt. Vi svängde av den stora vägen och körde ner till flodkanten och där väntade två båtar.

bat

Vi lastade på motorcyklarna på båtarna och gav oss sen iväg nedströms. Först körde vi igenom en häftig grotta och sen kom vi ut på en smal flod. Bergen tornade upp sig på båda sidor om floden och längre fram kunde man se solen gå ned bakom de höga bergen. Det var en fantastisk resa längs floden och utsikten var underbar.

IMG 2817

IMG 2827

IMG 2829

IMG 2836

Vi satt allesammans och njöt av båtturen.

IMG 2871

IMG 2884

loveboat

En och en halv timme senare anlände vi till staden Bebe. Vi lastade av motorcyklarna och körde en kort sträcka till vår övernattning. I dag skulle vi sova på ett Home stay. Kvällen avslutades på verandan med god vietnamesisk mat och goda historier. Det serverades vårrullar, fisk, kött, ris, stekt ägg, grönsaker och goda såser. Vi satt länge på verandan och pratade och drack lite risvin. Vår mekaniker är väldigt glad i risvin och brukar alltid säga ”Long time no drink”.