Vietnam Dag 12 – 19 November 2022

Viet Kuang – Dong Van 220 km

Regnet öste ner när vi vaknade. Vi stod ombytta och klara 07.30 utanför hotellet och tog en kort åktur till en närliggande restaurang för frukost och åt en nudelsoppa. Vid halv nio startade vi dagens tur och efter en kort transportsträcka svängde vi av vägen och in på en lerstig. Det var en salig blandning av lera, sand, stenar, vatten och lervälling som mötte oss.

IMG 0912

Stigen var smal och snirklade sig fram i landskapet.

IMG 0901

Efter trettio minuters lek svängde vi ut på den stora vägen och en tråkig transportsträcka följde. Regnet duggade mest hela tiden men det var inte så farligt då det var varmt i luften. Nu var det raka asfaltsvägar genom byar som gällde i säkert en timme. Snart var vi framme i staden Hi Jiang, en större turiststad och det vimlade av turister och mopeder. Vi körde bara igenom staden och strax utanför staden började vägarna bli allt krokigare och roligare. Vägen gick in i en dalgång och bergen börjar torna upp sig runt omkring oss.

IMG 1026

Regnet upphörde men det var fortfarande väldigt fuktigt och varmt i luften. Vägarna ringlade sig fram efter bergsväggarna och efter en stunds rolig körning stannade vi till för paus, alla utom Kjell för han fortsatte. Vi trodde nog att han sett oss och skulle vända men efter en stund insåg vi att han missat oss. Vi kastade oss på cyklarna och började leta efter honom. Vi körde och körde men ingen Kjell. Vi åkte igenom en by och sen stannade vi till igen och fick till slut tag på honom på telefon. Efter en kort stund var vi sedan samlade igen och nu blev det ”single track” igen. Färden gick längs en lerstig upp på en liten kulle och där var utsikten väldigt fin.

IMG 1058

Det var höga berg runt omkring oss. Vi såg även att stigen fortsatte uppför berget och längre upp kunde man även se ett utkikstorn och dit begav vi oss.

IMG 1102

Lerstigen var hal och lerig och underlaget skiftade mellan grus, sand, lera och gräs. Vi passerade nära ett par hus och man körde liksom igenom deras trädgårdar på vägen upp. Kvart över elva nådde vi utkikstornet. Härifrån var utsikten makalös.

IMG 1111

Den stora vägen gick förbi här så det var massor av turister och mopeder. Vi beundrade utsikten och tog var sin läsk innan vi fortsatte uppför berget. Vägarna var kurviga och inbjöd till aktiv körning så på sina ställen gick det undan. Snart svängde vi av den stora vägen och körde upp på en liten topp med utsikt över en dal.

IMG 1243

Vi följde en smal och hal lerstig ner i dalen och körde igenom en by och genom majsfält. Vi fortsatte genom en dal och kom snart in i en ännu djupare dal. I ena änden på dalen gick bergen ihop och dit styrde vi kosan. Nu började en klättring uppför berget längs serpentinvägar. Vyerna avlöste varandra och blev allt finare ju högre upp man kom. Snart såg vi ut över en djup dal med väldigt höga berg runt omkring. Solen gjorde sitt bästa att titta fram. Uppe på toppen gjorde vi ytterligare en avstickare in på en lerstig.

IMG 1257

Stigen var geggig och hal och lutade friskt på sina ställen. Istället för serpentinvägarna tog vi lerstigen ner.

ta3

IMG 1300

Det var lite utmanande körning på sina ställen och ibland gled man en bra bit med motorcykeln men ner kom vi alla. Väl nere i dalen stannade vi till för en god lunch i staden Yen Minh. Efter lunch och tankning blev det offroad igen.

IMG 1435

Vi kom in på en väldigt fin stig som bestod av sten, grus och packad lera. Vi körde i nästan fyrtiofem minuter på stigen förbi odlingar, hus och människor. Överallt där vi kommer står folk och vinkar och ser glada ut. Stigen ringlade sig fram genom landskapet och upp längs en bergssida och till slut kommer vi fram till en ny dal.

IMG 1450

ta4

Nu blev det slingriga asfaltsvägar som efter ett tag övergick i serpentinvägar. Vi körde in i en ny dalgång med branta berg runt omkring. De sista milen in till staden Dong Van gick längs kurviga vägar. Överallt omkring oss kan vi se höga berg torna upp sig. Strax innan klockan fem kom vi fram till hotellet. Kvällen avslutades med middag på restaurang och vi åt en "Hot Pot".