Vietnam Dag 3 - 10 November 2022

Tur med buss till Ninh Binh.

Det blev en extra tidig frukost vid halv sju då vi skulle hämtas upp redan strax efter sju av bussen. Vi var först på hämtlistan så det tog en timme innan alla andra hade hämtats upp och vi var på väg ut ur Hanoi. Nu väntade en bussresa på drygt två timmar med ett obligatoriskt kaffestopp. Det var mer som en marknad där man försökte sälja på folk lite krimskrams.

tempel1

Snart var vi i alla fall framme vid det första stoppet – ett kungatempel.

lee

Vi fick en historielektion och vandrade sedan omkring i tempelområdet i drygt en timme.

tempel2

Nu väntade en kortare busstur till en närliggande by och sedan en fantastiskt cykeltur. Eller vad det nu var för något?

cykel

Vi cyklade på skröpliga cyklar längs en mindre gata i tio minuter innan vi insåg att regn var på väg och vi vände tillbaks. Väl tillbaks blev det lunchbuffé på en liten restaurang. Maten var vietnamesisk och var helt ok.

Nu bar det iväg till ännu en liten by för en båttur längs en mindre flod.

hamn

Vi fick en egen liten båt och en egen roddare som rodde med fötterna.

paddla3

Det var en stilla tur genom fantastisk natur. Bergen tornade upp sig på båda sidorna och floden slingrade sig fram genom dalen.

paddla

Vi gled sakta genom tunnlar i bergen.

tunnel

Det var en massa båtar men det kändes inte trångt. Ibland blev det paddeltävling med de andra båtarna.

paddla2

Efter båtturen bar det iväg till en utkikspunkt uppe på ett berg.

toppen1

Det var drygt femhundra trappsteg upp till den högsta punkten och det fanns två toppar att välja mellan men vi tog bägge två.

trappa

Det var svettigt att ta sig upp men värt besväret. Utsikten från draken på toppen var bedårande. Berget stupade brant ner och folk trängdes överallt men det var ändå värt besväret att ta sig upp.

toppen2

toppen4

Ska man summera rundturen så började det sisådär men avslutades desto bättre och båtturen var höjdpunkten.

Vid åttatiden var vi tillbaka vid hotellet. Det blev en snabb dusch och sen en tur ned på stan för mat och dricka. Vi fick ett tips på en bra restaurang av en av bussresenärena - LukLak så vi tog en promenad till den restaurangen. Det fick bli var sin "Grilled ground beef with herbs and lemongrass, dipped in LukLak´s special sauce". Kvällen avslutades med en promenad på stan.