Vietnam Dag 1 - 8 November 2022

24 timmar på resande fot.

arlanda

Det tog oss nästan 24 timmar att åka från Ekängen i Sverige till Vietnam och Hanoi. 7 november 07.21 avgick tåget från Linköping mot Arlanda och allt gick smidigt och snabbt upp till flygplatsen. Vi anlände Arlanda i god tid för att ha tid att checka in och ta oss igenom säkerhetskontrollen. Allt gick supersmidigt och snart satt vi och åt lunch och väntade på avgång klockan 13.30 mot Bangkock. Vi lyfte enligt plan och såg ganska snart att vi avvek från den normala rutten och satte kurs mot Polen, Rumänien och Turkiet, allt för att andvika Ryssland. Flygtiden till Bangkock blev 10 timmar och femtio minuter och det var stundtals rätt så segt. Det blev flera B-filmer och halvkass musik från stolsryggens utbud. Det blev inte många timmars sömn på den resan heller.

flygplan

06.30 var vi av planet i Bangkock och gick med raska steg mot anslutningsflyget till Hanoi. Det blev en bra promenad på drygt 20 minuter för att komma till rätt terminal och strax satt vi på planet till Hanoi. Planet lyfte enligt plan 07.45 och vi landade 09.35. Det gick snabbt genom passkontrollen men sen blev det problem. Inget bagage dök upp på bagagebandet och snart var det bara vi två kvar som väntade på bagage. Ett stort antal väskor snurrade runt och runt på bagagebandet men av våra väskor var det inga spår. När vi stod där och väntade kom det fram en person från flygplatsen och undrade om vi saknade bagage och om vi hade otympligt bagage. Vi svarade att att bagage var rätt så otympligt och då fick vi veta att dem stod på ett annat ställe. Där hittade vi iallafall mitt bagage men Jochens var fortfarande borta. Jochen hade en geotagg på sin väska och kunde till slut se att den väskan fortfarande var i Bangkock. Efter en förlustanmälan av bagaget fick vi reda på att det skulle anlända redan i kväll klockan vid halv 8.

Snart satt vi hotellets bil in mot Hanoi och slogs av den lugna trafiken trots ett myller av bilar och mopeder. Det tog en halvtimme innan vi anlände till hotellet. Det låg inklämt på en liten livligt trafikerad gata. Vi fick ett trevligt mottagande. Rummet var fint och svalt och vi tog en powernap på en timme innan vi begav oss ut i vimlet. Solen sken och det var behagligt varmt.

Hoan Kiem Lake

Vi tog en promenad runt Hoan Kiem Lake och gick sedan till en liten restaurang Jochen hade hört talas om - Pho 10. Vi tog var sin Chin för den svindlande summan av 65000 dong (25 svenska kronor). Det var väldigt gott och starkt.

pho10

Vi vandrade runt i kvarteren runt hotellet och insöp husen, trafiken och människorna. Det är liv och rörelse överallt och ett organiserat kaos.