Dag 12 – Torsdag 13 Augusti Marseille – Narbonne

Efter solsken kommer regn.

Idag var det lite molnigt för omväxlings skull men temperaturen var ändå redan uppe i 25 grader. Vi åt en god frukost innan vi packade i ordning allt i rummet. Vi väntade till utcheckningen klockan elva för att fördriva lite av tiden fram till Lottas flyg vid 16.40 innan vi lämnade hotellet och satte kurs mot Notre-Dame de la Garde. Efter en snabb färd genom staden var vi framme. Det var rejält varmt trots att solen skymdes av molnen. Vi gick i sakta mak upp till basilikan. Det var lite lagom med folk vid Notre-Dame de la Garde och vi behövde verkligen inte trängas för att kunna ta lite kort över Marseille.

pano

Utsikten från Notre-Dame de la Garde är riktigt fin och man ser verkligen hela staden och bergen runtomkring.

jlnotre

Vi passade också på att gå in i den vackra basilikan innan vi vände ner mot den gamla hamnen.

basilika

Vi spanade in ön If precis utanför och pratade om Greven av Monte Cristo. Nu var klockan runt halv ett och vi var lite oroade över trafiken och tiden det skulle ta till flygplatsen så vi satte kurs dit. Det gick galant att ta sig då trafiken var väldigt lugn. Vi passade på att ta oss en matbit på flygplatsen innan vi checkade in Lottas bagage och sa adjö till varandra. När vi kom ut till motorcyklarna och skulle sätta kurs mot Narbonne så började det droppa från himlen. Jochen drog på sig den vattentäta underställströjan men inte byxorna. Jag har ju ett Klim-ställ så det enda jag behöver oroa mig för är att dra igen alla ventilationsdragkedjor så stället blir tätt om det nu skulle börja regna ordentligt. Och det gjorde det verkligen. Det fullkomligen vräkte ner och det blixtrade och dundrade hela vägen till Montpellier och temperaturen föll till 19 grader. Vi dundrade ut på motorvägen men det gick väl i 50 km/h p.g.a. regnet och dessutom strulade vägtullarna hela tiden för Jochen. Först fungerade inte Visakortet och sen lyckades inte maskinen läsa biljetten så det blev till att trycka på knappen vid biljettläsaren för att få lite hjälp. Att förklara för en person som talar knackig engelska att maskinen inte kan läsa biljetten och att vi inte vet vad stället hette där vi tog biljetten var inte det lättaste. Dessutom började sedan alla i kön efter oss att tuta när kön inte rörde sig på typ fem sekunder och det gjorde ju inte saken bättre. När personen sedan ställde samma fråga om och om igen och undrade varifrån vi kom så sa Jochen till slut ”Sweden, La Suede” och då trillade väl polletten ner för personen att vi inte hade en aning om vad stället hette där vi fick biljetten. Det slutade med att vi fick betala en schablonavgift och till slut släpptes vi igenom tullen. Nu tog vi beslutet att istället åka på de lite mindre vägarna för att slippa vägtullsstrulet. Till slut var Jochen fullkomligt dränkt så vi fick stanna till på en liten övergiven mack så Jochen kunde byta underkläder och dra på sig underställsbyxorna.

byte

Med drygt tio mil kvar till Narbonne hade vi kört ifrån det dåliga vädret och regnet upphörde. Vi stannade till på en McDonalds och tog en snabb middag innan vi fortsatte mot Narbonne. Det var mörka hotfulla moln hela vägen ner till Narbonne men vi fick i alla fall inget mer regn på oss och det var rätt skönt. Väl framme vid hotellet hade vi bara hunnit lasta av motorcyklarna och checkat in innan regnet hann ikapp oss och det fullkomligen vräkte ner igen.

hand

Så här ser händerna ut efter att ha kört ett par timmar i regn.