Rumänien Dag 17 - 16 september

hall

Nu följde en guidad visning på en timme där vi gick 900 meter i palatset och såg totalt tre procent av huset. Det var så ofattbart stort palatset. Rummen var enorma och överallt var det marmor på golvet och enorma kristallkronor i taken. Den största kristallkronan vägde 5 ton.  Allt var jättestort.

kristallkrona

Bara gardinerna vid den stora entrén vägde 120 kg styck och var 14 meter långa.

gardiner

innergard

port

Vi tog en taxi tillbaka till hotellet och den fick vi betala dyrt för. Tråkig avslutning på en trevlig resa. Vi sa adjö och på återseende till Vegard innan vi packade ihop våra saker och lämnade Bukarest vid kvart i ett. Nu följde en resa i ett platt landskap.

platt

Termometern visade över 30 grader och solen gassade intensivt. Efter 4 timmars färd, 27 mil, en Snickers, en Red Bull, en paus och lite vatten så såg vi äntligen berg på håll.  Dock skulle det dröja ytterligare sex mil innan vi var framme vid bergen.

bergovatten

Nu blev vägarna lite mer krokiga och roliga att köra. Klockan 17.38 passerade vi gränsen till Serbien. Vi satte nu GPS:erna på staden Novi Sad och började resan dit. Efter drygt en mil kom vi till en liten stad Tekija och där stannade vi till vid Hotell/Restaurang Panorama. Där fanns inga rum men en av servitörerna ringde sin faster och där fanns det rum. Vi åkte tillbaka 300 meter och upp på en gata. För 20 euro fick vi hyra övervåningen i huset.

logi

Vi fixade till oss och gick sedan bort till Restaurang Panorama och åt en god fiskmiddag bestående av stör, citron och potatis.

solnedgang

Klockan är nu nio och vi är helt slut.