Dag 22 – Söndag 23 Augusti Rabat – Tanger

kaos

Det var totalt kaos i vissa städer och vi kryssade fram i trafiken i kanske 2-3 km/h på sina håll. Det var taxibilar, lastbilar, åsnor, kärror, mopeder, människor och småbussar överallt och folk stirrade på oss var vi än kom farandes. Efter 7 mils åkning började det blåsa rejält och vi fick en hård sidvind på oss. Ibland kom det dessutom rejäla kastbyar så man fick hålla ordentligt i motorcykeln. Här och var böljade landskapet till med mjuka kullar men strax var det platt igen.

salt

Vi körde förbi en massa ställen som tillverkade salt men mest av allt såg vi nog melonförsäljare. De sitter utmed vägarna i stort sett överallt. Vägarna blev nu allt sämre och sämre.

sandvag

Till slut var vägarna bara en stenig sandremsa som man åkte på. Fordonen som färdades på dessa vägar körde inte snabbt men det kunde däremot vi göra. I takt med att vi närmade oss Tanger lättade molnen och solen tittade fram. Temperaturen ökade till 29 grader men blåsten kylde effektivt. Med ungefär tre mil kvar till Tanger såg vi Atlantkusten och sandstränderna avlöste nu varandra. Vägarna gick längs med stranden och vi såg massvis med badande människor och parkerade bilar. Växtligheten ökade också och det kändes allt mer grönt. När vi nalkades Tanger så mötte i en ko-, get- och fårhjord i en rondell och i och med att de var inne i rondellen först så fick vi stanna och lämna dem företräde. Man förundras egentligen inte över någonting längre i trafiken. Strax före fyra var vi framme vid hotellet Atlas Almohades och första intrycket var väl sådär. De var inget varmt välkomnande vi fick. Det var fullt med bilar halvvägs upp på trottoaren framför entrén och vi körde förbi entrén och parkerade vid sidan av entrén mot en betongmur. Då kom det fram folk direkt och sa att där fick vi inte stå. Bilarna däremot kunde ställa sig precis hur som helst framför entrén utan att det var något som helst problem. Vi fick till slut tillåtelse att stå där medan vi checkade in på hotellet. Man kände sig dessutom nästan i vägen när man checkade in. När vi lämnade hotellet en stund senare för att äta så hann vi inte ens ut ur hotellet förrän första guiden dök upp. Han kunde visa oss marknaden och var den bäste guiden som fanns och det skulle bara kosta 5 Euro. Vi avböjde men han gav sig inte utan gick efter oss och pekade mot marknaden. Vi gick över gatan med mannen efter oss så vi fick säga nej en gång till. Vi fortsatte gatan upp och sneddade över en annan gata. Då dök mannen upp igen och pekade att vi var på väg åt fel håll och började prata om marknaden igen. Jochen frågade om han inte förstod vad ett nej innebar och till slut gav han upp. Vi satte oss på en pizzeria och plötsligt pratade servitören svenska med oss. Det visade sig att han hade jobbat 14 år i Stockholm och han var jättetrevlig. Han informerade oss att det var fotboll på andra sidan av restaurangen och tyckte att vi skulle sitta där istället. Vi fick se Althletic Bilbao mot Barcelona och det var riktigt trevligt.

tangerstrand

Efteråt gick vi ner en sväng på stranden innan vi gick tillbaks till hotellet. I morgon blir det en spännande dag. Vi ska till båtterminalen Tanger Med och vi är lite orolig över hur tidigt vi måste vara där och hur långa köerna kommer att vara men det lär vi få veta i morgon. Då får vi troligtvis reda på hur långt vi får åka med – om det blir Barcelona eller Genoa.

Mil idag: 25, Totalt: 551 mil.