Dag 28 – Lördag 29 Augusti Anzére – Wilembei Wallerau

Idag vaknade vi till en makalös utsikt. Solen sken, himlen var klarblå och det var inte ett moln i sikte och så var det precis knäpptyst ute. Matterhorn syntes klart och tydligt och man såg långt, långt bort och man bara hänfördes av utsikt. Efter en riktigt bra hotellfrukost satte vi oss på motorcyklarna igen klockan nio. Temperaturen visade 20 grader men det var lite kyligt i morgonluften. Vi startade direkt med smala serpentinvägar nedför berget och åkte stundtals på asfalt, stundtals på grus men sen blev det lite större asfaltsvägar. Vägarna slingrade sig fram i landskapet och vi kunde inte hålla mer än 40-50 km/h p.g.a. trafiken och att vi ofta körde igenom mindre samhällen. Efter sju mils åkning kom vi fram till en lite smalare dalgång och en hängbro. Vi stannade till för en paus och gick ut på hängbron och kollade in utsikten.

hangbro

Det var lite svajigt att gå på bron men samtidigt häftigt. Det var 92 meter ned till ravinens botten och hängbron var nästan 300 meter lång. Efter hängbron började de riktigt fina vägarna. Vi åkte genom vackra småbyar, förbi grönklädda mjuka berg, förbi skog, hela tiden på slingrande småvägar. Vägarnas kvalitet var i stort sett suverän hela tiden och man kunde ibland gasa på rejält i kurvorna och båda upplevde åkningen som underbar.

vycyklist

Temperaturen var nu uppe i nästan 30 grader men det fungerade bra att åka i men så fort man stannade till blev det jättevarmt. Svetten började pärla sig på en gång så det blev inga långa pauser i solen. Efter 10 mils åkning började det hända saker.

serp1

Vi tvingades till åkning på de mest fantastiska serpentinvägarna uppför. Trafiken åt vårt håll var precis lagom så man kunde gasa på ordentligt emellanåt och ibland var det krypkörning som gällde. Åt det andra hållet var det tvärstopp för det mesta. Från andra hållet kom den ena cyklisten efter den andra och det visade sig vara en cykeltävling just idag på dessa vägar. Dessutom mötte vi massor med motorcyklister, bilar och husbilar. Vi klättrade stadigt uppåt och nådde som mest 2165 m.ö.h. och vyerna var helt galna. Det var den ena fantastiska vyn efter den andra och vi tvingades till stopp ofta bara för att njuta av de makalösa vyerna.

vy

Vi passerade Grimselpass och här vimlade det av motorcyklister. Vi mötte hundratals med motorcyklister på vägen upp och även sen på vägen ner i dalen. Uppe på toppen av Grimselpass var utsikten härlig. Vi säg ut över en dal och flera dammar och man kunde ana vägarna nedanför i dalen.

damm

Här ändrade landskapet också karaktär. Tidigare hade topparna varit lite mjukare och rundare men här blev de plötsligt vassa och lite hotfulla. Vi startade resan nedför och stannade till i Guttannen för en kaffe med glass. Snart började vi klättringen uppför igen och vi fick återigen åka på underbara serpentinvägar.

jerntopp

Vyerna var galet fina och avlöste varandra hela tiden. Vi klättrade upp till nästan 2200 m.ö.h innan vi började klättringen nedför.

mctopp

Vi mötte nu allt fler cyklister och det var precis tvärstopp på sina håll i motsatt riktning då cyklister, motorcyklister, husbilar och bilar skulle samsas på de smala serpentinvägarna.

serpuppifr

Vi körde sakta, sakta nedför och nådde till slut dalens första botten på runt 800 m.ö.h. och där lämnade vi också de lite mindre vägarna och därefter fortsatte vi ner mot 500 m.ö.h. Här nere upplevde vi också att det var varmare trots att temperaturen var den samma som uppe på berget. Nu blev det en sträcka på motorväg och lite annat landskap. Det blev aningen plattare och mjukare kullar men snart hade vi berg omkring oss igen. Vi körde igenom den ena tunneln efter den andra och plötsligt dök det upp en sjö.

sjo

Utsikten var magnifik med sjön nästan spegelblank och berg som tvärdök ner i vattnet med höga bergssidor. Solen sken och det var massvis med segelbåtar ute på sjön. Snart närmade vi oss Genevesjön och dagens mål. Vi skulle övernatta hos min kusin Cecilia i Wilembei Wallerau och klockan fyra var vi framme. Det blev ett härligt mottagande av Hasse, Cecilia, Erik och Sara. Vi bjöds på en sightseeing i grannskapet och öl på den soldränkta terrassen och sen fick vi en underbar middag på kvällen. Vi satt på terrassen och såg månen lysa upp omgivningen och sen satt vi och småpratade långt in på småtimmarna.

middag

Vi fick också förmånen att sjunga lite för Hasse framåt ett på natten då Hasse passade på att fylla år.