Dag 4 - Onsdag 5 Augusti Prag - Vorchdorf

Tanken var att åka mot Hallstadt och sen se hur långt vi orkade åka. Temperatuten visade redan på drygt 26 grader och det första som hände var att vi hamnade i trafikköer. Vi blev till slut tvungna att svänga av den lite större vägen och ändrade inställningarna på GPS till att undvika motorväger. Vi körde i drygt en timme genom Prag och fick se en hel del lite mindre kända delar av Prag innan vi hamnade på de mindre vägarna. Landskapet var ganska platt men blev allt mer kuperat ju längre från Prag vi kom. Vägarna slingrade sig fram och vi åkte genom den ena fina byn efter den andra. Intrycket av Tjeckien är verkligen positivt. Det är rent, vägarna är underbara, byarna är hur vackra som helst och landskapet tar andan ur en. Efter att ha kört i ett par timmar började hungern göra sig påmind och vi stannade på en liten mack utefter vägen. Lunchen blev en kulinarisk upplevelse i form av en plastförpackad macka. Men den var faktiskt riktigt god. Tack vare GPS:en så hamnade vi på de mindre kända vägarna i Tjeckien och ibland hamnade vi faktiskt på vägar man inte trodde fanns.

jochenskog

Helst plötsligt åkte vi på en dåligt asfalterad traktorstig, typ 3 meter bred och som slingrade sig fram genom buskage och när vi passerade folk så glodde de så att ögonen skulle trilla ur.

traktorvag

Temperaturen ökade under hela dagen och hade en topp runt 35 grader runt tvåtiden på eftermiddagen. Det kändes faktiskt behagligt att åka i den värmen men saktade man ner eller hamnade i trafik inne i städerna så kände man genast av värmen och svetten började tränga fram. Det blev ett antal stopp under resan för att dricka lite vatten. Mil efter mil avverkades i en maklig takt och strax hade vi passerat gränsen till Österrike. Efter att ha inhandlat det obligatoriska skattemärket så kände vi oss tillfreds och fortsatte vår resa i ännu makligare takt. Vägarna slingrade sig nu fram genom landskapet och det var branta utförslöpor mest hela tiden med höga bergsidor runt oss och snart hade vi nått botten på dalgången. När dalgången tog slut tog en mer platt landskap över och man kunde nu också ana väldigt höga toppar i fjärran. Vi passerad staden Linz och fortsatte mot Hallstadt men nu började vi känna oss trötta och insåg att till Hallstadt skulle vi inte orka. Klockan hade redan passerat fem på eftermiddagen och vi började nu istället spana efter ett ställe att tillbringa natten på. Vi körde förbi ett par ställen men de ratades av diverse olika skäl men till slut hamnade vi i Vorchdorf, en liten Österrikisk stad med 1700 invånare. Vi hamnade på Gasthof Denk och fick ett väldigt trevlig bemötande av personalen där. Vi kände oss genast väldigt välkomna och vi fick dessutom ställa in motorcyklarna i garaget som tillhörde hotellet. Efter en svalkande dusch gick vi ner till restaurangen i hotellet och åt en förträfflig middag bestående av buljong med dumplings, sallad och pasta med gorgonzolasås. Vi blev också tvungna att testa det lokala ölet Eggenberg och enligt hotellkillen bryggdes det bara kilometer ifrån hotellet. Ölen var riktigt gott kan jag meddela.

gasthofdenk

Så här kan det gå om man åker utan handskar och solen skiner hela dagen: