Säfsen Lördag 17 sept 2016

Lördagen startade som fredagen med frukost klockan 08.00 och grustursstart vid 09.30. Återigen var det ett 25-tal motorcyklister samlade vid starten och efter en kort genomgång stack vi iväg. Det var betydligt kallare idag och det blev till att sätta på sig en extra tröja under ställen. Temperaturen var runt 9 grader och det regnade lite lätt men det klarnade upp precis till grustursstarten. Tempot var lite högre än igår och det kändes till en början lite stelt och ovant men efter en kortare stund så kände man sig varm i kläderna. Efter drygt tjugo minuters färd kom vi fram till dagens första test. Det började som en smal stig och övergick sedan i lera och blev till slut ett sunkhål. Det såg rätt elakt ut och många tvekade att ge sig ut i skiten. Men det var som Jochen sa. Ska man någon gång göra det så är detta rätt tillfälle med 25 hjälpsamma människor i närheten. Vi blev till slut bara 7 stycken som beslöt oss för att köra och resten tog en omväg runt. Det var faktiskt riktigt roliga att köra. Det var lerigt och skitigt men det gick riktigt bra och det kändes gött att få åka upp på andra sidan. Efteråt blev det härlig körning på grus- och sandvägar och tiden bara rasade iväg. Det var inga vurpor idag men vi testade gränserna flera gånger men det kändes ändå väldigt säkert. Jochen hade ett riktigt fint framhjulssläpp på ett par meter men annars var det rätt så händelselöst. Vädret var dock perfekt. 10-12 grader och halvmulet till en början men ju längre dagen gick så klarnade det upp och mot slutet på turen så tittade solen fram. Totalt blev det en tur på cirka 12 mil. Snart var vi tillbaks vid starten på Säfsen Alpin och där tog vi oss en lunch och tittade på tuffingarna som testade på äventyrsbanan. Det var en teknisk tuff bana som skörade sina offer och vi fick se en massa motorcyklister som välte med sina motorcyklar. Rätt så underhållande faktiskt. Efter lunchen beslöt vi oss för att försöka hitta Adam och Anna-Karin och vi hann inte långt innan vi mötte dem. De var då lite trötta och ville hem så Jochen och jag fick låna Adams GPS. Adam hade laddat ner en blå grustur till sin GPS. Den var på 6 mil och gick på grus- och sandvägar. Vi drog iväg och körde riktigt fort och vägarna var underbara. Snart var vi tillbaks vid stugan och slappade en stund. Klockan 18.00 så var det ett nytt föredrag av Sherri Jo Wilkins från Australien och handlade om ”Because I can world tour”. Sherri var en tjej som köpte en hoj och begav sig ut på en jorden-runt-resa utan någon egentlig motorcykelvana. Det var en ganska trevlig timme där vi fick höra om hennes hela resa samt se en massa fina bilder. Efter föredraget gick vi snabbt ner till middagen och nästan kastade i oss maten. Vi satt väl och pratade i en halvtimme innan vi gick ner till stugan för att krypa till kojs.